Naukę czytania należy rozpocząć już we wczesnym dzieciństwie, najlepiej zanim dziecko odkryje, że jest to trudne zadanie. Kilkulatki żywo interesują się światem liter i bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach. Lekcje opierają się na wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu i badaniach neuropsychologicznych. Czytanie to jedna z kompetencji współczesnego człowieka, która pomaga nam się komunikować, ale także stymuluje rozwój psychiczny.
Dlaczego warto?
📍Zauważysz łatwiejszy start dziecka w szkole.
📍Maluch osiągnie lepsze wyniki w nauce.
📍Zacznie rozwijać wyobraźnię, która umożliwi mu kreatywne myślenie.
📍Dziecko będzie w kontakcie z innymi i nauczy się jak żyć w grupie.
📍Wzrośnie jego poczucie własnej wartości oraz wiary w swoje możliwości.
✅ Podczas zajęć naśladujemy etapy, które towarzyszą nabywaniu systemu językowego: powtarzania, rozumienia i nazywania. Zawsze rozpoczynamy od zadań symultanicznych (prawopółkulowych), a następnie stopniowo przechodzimy do sekwencyjnych (lewopółkulowych).
✅ Za wczesnym rozpoczęciem nauki czytania przemawia wysoka plastyczność neuronalna w dzieciństwie.
✅ Lekcjom towarzyszą ćwiczenia ogólnorozwojowe, dzięki którym dzieci rozwijają sprawność manualną, pamięć symultaniczno-sekwencyjną, analizę i syntezę słuchową oraz wzrokową. Ponadto trenują koncentrację uwagi. Nabywają umiejętności obserwowania i kojarzenia pojęć oraz logicznego myślenia.
✅ Zajęcia uwzględniają etapy rozwoju mowy. Pismo jest przedstawiane według stopnia trudności artykułowanych głosek oraz tego jak zróżnicowane graficznie są obrazy liter.
Badania neuropsychologów dowiodły, że nauka czytania sprzyja kształtowaniu przewagi lewej półkuli w procesach językowych i jest warunkiem szybkiego czytania ze zrozumieniem i skutecznego uczenia się. Sekwencyjność języka, w sposób optymalny, przetwarzana jest za pomocą lewej półkuli. Podczas lekcji dbamy o to, żeby wykonywać ćwiczenia, które ją mobilizują.
Obraz telewizyjny czy komórkowy, z którym dzisiaj mamy do czynienia na co dzień, dostarcza mnóstwa bodźców wizualnych. Obrazy organizowane są przez prawą półkulę mózgu. Z powodu przewagi stymulacji obrazami podczas zajęć z nauki czytania szczególną wagę przywiązujemy do oddziaływań językowych.
poznajemy samogłoski
onomatopeje
czytanie globalne
sylaby otwarte i zamknięte
proste zdania
całe teksty
percepcji słuchowej
percepcji wzrokowej
funkcji lewej półkuli mózgu
pamięci
motoryki małej i dużej
kategoryzacji i myślenia przyczynowo-skutkowego
usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych
zachowań społecznych i zabawy
✅ prawidłowo rozwijających się,
✅ już od 4 roku życia,
✅ również z grupy ryzyka dysleksji lub z dysleksją.